*This year we translated the course offer to make it more accessible to a more diverse audience. Please note that currently most courses are held in English due to text availability. The discussions are mostly bilingual due to the language diversity in the class (between English only speakers, and Arabic and English speakers), and considering the relationship between familiarity of the language, and individual expression, in a learning process based on mutual exploration.
هذه السنة، قمنا بترجمة التوصيفات لتكون متاحة لجمهور اكثر تنوعاً. برجاء العلم ان معظم الدورات مازالت تقام في الوقت الحالي باللغة الانجليزية نظراً لتوافر لتوافر مواد القراءة باللغة الانجليزية. و مع ذلك المناقشات تدار على أساس إزدواجية اللغة، نظراً لتعدد اللغات الموجودة في الفصل الواحد، و مع الاخذ في الاعتبار العلاقة الترابطية بين الإعتياد اللغوي، و التعبير الفردي في خلال عملية تعليمية مبنية على الاستكشاف المتبادل.
Welcome to trimester two of the academic year 2016-2017
overview
scheduling and pricing
- Thematic courses are open to visiting students who are not enrolled in CILAS' yearlong study programme in the liberal arts.
- In trimester two of the academic year 2016-2017, CILAS is offering twelve thematic courses listed below.
- Thematic courses are of a duration of ten weeks with two and half class hours per week.
- Thematic courses begin the week of January 15th and end the week of March 23rd.
- For further inquiry about the thematic course offer, do not hesitate to contact us.
scheduling and pricing
- Classes are scheduled both in the morning from 10am to 12:30pm and in the evening from 5:30pm to 8pm. Students are asked to commit to one of both Tracks depending on their time availability.
- Morning and evening classes discuss the same topic.
- Participants are required to attend 80% of scheduled classes.
- Thematic courses are chargeable at 1500 L.E.
- Should you have course-specific questions, please do not hesitate to contact us.
مرحباً بكم في الترم الثاني للسنة الأكاديمية ٢٠١٦-٢٠١٧
رؤية عامة
الدورات النوعية مفتوحة للطلاب الزائرين الغير مسجلين في البرنامج السنوي لسيلاس في الفنون و العلوم الحرة
في الترم الثاني للسنة الأكاديمية ٢٠١٦-٢٠١٧ سيلاس تقدم ١٢ كورس
الدورات النوعية مدتها عشرة اسابيع و مدة الحصة الاسبوعية ساعتين و نصف
الدورات النوعية تبدأ في اسبوع ١٥ يناير و تنتهي في اسبوع ٢٣ مارس
لمزيد من المعلومات، تواصلوا معنا هنا
الجدول و الاسعار
يقام الفصل الصباحي من ١٠ صباحاً إلى ١٢:٣٠ ظهراً و المسائي من ٥:٣٠ مساءاً إلي ٨ مساءاً
الفصول الصباحية و المسائية تناقش المواضيع نفسها
80% مطلوب من المشاركين حضور بنسبة
لمزيد من المعلومات الخاصة بدورة محددة، تواصلوا معنا هنا
رؤية عامة
الدورات النوعية مفتوحة للطلاب الزائرين الغير مسجلين في البرنامج السنوي لسيلاس في الفنون و العلوم الحرة
في الترم الثاني للسنة الأكاديمية ٢٠١٦-٢٠١٧ سيلاس تقدم ١٢ كورس
الدورات النوعية مدتها عشرة اسابيع و مدة الحصة الاسبوعية ساعتين و نصف
الدورات النوعية تبدأ في اسبوع ١٥ يناير و تنتهي في اسبوع ٢٣ مارس
لمزيد من المعلومات، تواصلوا معنا هنا
الجدول و الاسعار
يقام الفصل الصباحي من ١٠ صباحاً إلى ١٢:٣٠ ظهراً و المسائي من ٥:٣٠ مساءاً إلي ٨ مساءاً
الفصول الصباحية و المسائية تناقش المواضيع نفسها
80% مطلوب من المشاركين حضور بنسبة
لمزيد من المعلومات الخاصة بدورة محددة، تواصلوا معنا هنا
*Available on this page is an overview of each course, to read full descriptions of each course, or apply, please click on continue reading at the bottom of each content block.
متاح على هذه الصفحة رؤية عامة لكل مساق، يمكنكم قراءة التوصيفات الكاملة من خلال رابط المزيد
Humanities
An Invitation to Collaborate Across Differences
Offered by Jana HOLLÀ
On Monday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
What’s a monocultural society? Or for that matter a multicultural one? What is meant by ethnocentrism? Or for that matter by Eurocentrism?
This course invites you to explore your relationship with the (cultural) “Other”. Our exploration will climb two stages: you will be introduced to the basic theoretical frameworks and key elements that constitute Cross Cultural Communication and Intercultural Learning, followed by a survey of practical application.
It is often said that to be able to know the Other, we need to know ourselves first. We will study the topics of identity, self- and other-awareness, perception, and belonging: the age-old ”us” vs ”them” paradigm that inevitably leads to stereotypes and prejudice. The process of acculturation presents yet another major theme and will serve as a conceptual bridge to studying ethnocentrism.
continue reading
Offered by Jana HOLLÀ
On Monday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
What’s a monocultural society? Or for that matter a multicultural one? What is meant by ethnocentrism? Or for that matter by Eurocentrism?
This course invites you to explore your relationship with the (cultural) “Other”. Our exploration will climb two stages: you will be introduced to the basic theoretical frameworks and key elements that constitute Cross Cultural Communication and Intercultural Learning, followed by a survey of practical application.
It is often said that to be able to know the Other, we need to know ourselves first. We will study the topics of identity, self- and other-awareness, perception, and belonging: the age-old ”us” vs ”them” paradigm that inevitably leads to stereotypes and prejudice. The process of acculturation presents yet another major theme and will serve as a conceptual bridge to studying ethnocentrism.
continue reading
دعوة للتعاون عبر الإختلافات
ماهي المجتمعات احادية الثقافة؟ او متعددة الثقافات؟ ماهو المقصود بالعرقية؟ او المركزية الاوروبيية؟
في مجتمعاتنا التي يغلب عليها أحادية الثقافة، نتربى على أن "طريقتنا- في التفكير والفعل- هي أفضل طريقة"، هذا وإن وُجدت أصلاً طرق أخرى يقبلها المجتمع. هل يمكن لمثل هذا السلوك أن يصمد فى وجه عالم معولم؟ البداية من هنا، كم أصبحت القاهرة ذات ثقافة أحادية حقًا؟
يأتي هذا المساق إلى النور ليلقى الضوء على علاقاتنا مع "الآخر أو المختلف ثقاقياً " كقضية أساسية عند تقديم حقل الدراسات الثقافية المتداخلة. تنقسم رحلتنا إلى جزئيتين: تقديم أساسيات الإطار النظرى والمحاور الرئيسية التي تشكل التعلم المتداخل ثقافياً، متبوعة بالتطبيقات العملية.
"من أجل معرفة الآخر يجب أن نعرف من نكون أولاً" هذا يمثل الفرضية التي يرتكز عليها الجزء الأول. لذلك سنتعمق في مواضيع تتعلق بالهوية، والإدراك بالذات وبالآخر، ووجهات النظر، والانتماء: المسلسل الأزلى "نحن" في مقابل "هم" الذي يؤدي حتماً إلى الصور النمطية والأفكار المسبقة. بطبيعة الأمر, تمثل الثقافة وعملية اكتساب موضوع رئيسي بالإضافة إلى كونهم مقدمة إلى "المركزية العرقية".
المزيد
ماهي المجتمعات احادية الثقافة؟ او متعددة الثقافات؟ ماهو المقصود بالعرقية؟ او المركزية الاوروبيية؟
في مجتمعاتنا التي يغلب عليها أحادية الثقافة، نتربى على أن "طريقتنا- في التفكير والفعل- هي أفضل طريقة"، هذا وإن وُجدت أصلاً طرق أخرى يقبلها المجتمع. هل يمكن لمثل هذا السلوك أن يصمد فى وجه عالم معولم؟ البداية من هنا، كم أصبحت القاهرة ذات ثقافة أحادية حقًا؟
يأتي هذا المساق إلى النور ليلقى الضوء على علاقاتنا مع "الآخر أو المختلف ثقاقياً " كقضية أساسية عند تقديم حقل الدراسات الثقافية المتداخلة. تنقسم رحلتنا إلى جزئيتين: تقديم أساسيات الإطار النظرى والمحاور الرئيسية التي تشكل التعلم المتداخل ثقافياً، متبوعة بالتطبيقات العملية.
"من أجل معرفة الآخر يجب أن نعرف من نكون أولاً" هذا يمثل الفرضية التي يرتكز عليها الجزء الأول. لذلك سنتعمق في مواضيع تتعلق بالهوية، والإدراك بالذات وبالآخر، ووجهات النظر، والانتماء: المسلسل الأزلى "نحن" في مقابل "هم" الذي يؤدي حتماً إلى الصور النمطية والأفكار المسبقة. بطبيعة الأمر, تمثل الثقافة وعملية اكتساب موضوع رئيسي بالإضافة إلى كونهم مقدمة إلى "المركزية العرقية".
المزيد
Black Swans: On Making Sense of Mess
Offered by Manar HAZZAA
On Sunday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm till 8:00 pm
course description
In 2007 economist-philosopher Nassim N. Taleb, a former trader and risk analyst, published his Book The Black Swan: The Impact of the HIGHLY IMPROBABLE. In his book, Taleb is “skeptical about confirmation”. He explains the black swan logic as one that “makes what you don’t know far more relevant than what you do know”. Taleb’s Black Swans are events with three qualities: “rarity, extreme impact, and retrospective predictability”, his theory was received with, both, welcome and deride.
This course revolves around the theory of Black Swan Events. The course engages with the concept of an “event” while playing with Taleb’s Black Swans logic. Together we will raise questions, such as, why do we need to study events? What are different types of events? What are the characteristics that define Black Swan Events, and why do they deserve our attention?
continue reading
Offered by Manar HAZZAA
On Sunday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm till 8:00 pm
course description
In 2007 economist-philosopher Nassim N. Taleb, a former trader and risk analyst, published his Book The Black Swan: The Impact of the HIGHLY IMPROBABLE. In his book, Taleb is “skeptical about confirmation”. He explains the black swan logic as one that “makes what you don’t know far more relevant than what you do know”. Taleb’s Black Swans are events with three qualities: “rarity, extreme impact, and retrospective predictability”, his theory was received with, both, welcome and deride.
This course revolves around the theory of Black Swan Events. The course engages with the concept of an “event” while playing with Taleb’s Black Swans logic. Together we will raise questions, such as, why do we need to study events? What are different types of events? What are the characteristics that define Black Swan Events, and why do they deserve our attention?
continue reading
البجعات السوداء: محاولة لفهم الفوضي
في عام ٢٠٠٧ نشر “نسيم نيقولا طالب” كتابه الملحمي البجعة السوداء. يتساءل طالب في كتابه عن اليقين ويشرح المنطق وراء مفهوم البجعة السوداء كمفهوم “يجعل من الذي لا نعرفه ذو صلة أكثر من الذي نعرفه”. لأحداث البجعات السوداء مميزات ثلاثة: “الندرة، التأثير القوي، التنبؤ بأثر رجعي”، استقبلت نظريته بالترحيب والسخرية.
يتمحور المساق حول “أحداث البجعة السوداء” ويتشابك مع فكرة “الحدث” بالحوار مع منطق البجعة السوداء الخاص بـ”طالب”. سوف نطرح أسئلة خلال هذا المساق، على سبيل المثال: لماذا نحتاج
لدراسة “الأحداث”؟ ما هي أنواع الأحداث المختلفة؟ ما هي الأوصاف التي تحدد أحداث البجعة السوداء؟ ولماذا تستحق اهتمامنا؟
المزيد
في عام ٢٠٠٧ نشر “نسيم نيقولا طالب” كتابه الملحمي البجعة السوداء. يتساءل طالب في كتابه عن اليقين ويشرح المنطق وراء مفهوم البجعة السوداء كمفهوم “يجعل من الذي لا نعرفه ذو صلة أكثر من الذي نعرفه”. لأحداث البجعات السوداء مميزات ثلاثة: “الندرة، التأثير القوي، التنبؤ بأثر رجعي”، استقبلت نظريته بالترحيب والسخرية.
يتمحور المساق حول “أحداث البجعة السوداء” ويتشابك مع فكرة “الحدث” بالحوار مع منطق البجعة السوداء الخاص بـ”طالب”. سوف نطرح أسئلة خلال هذا المساق، على سبيل المثال: لماذا نحتاج
لدراسة “الأحداث”؟ ما هي أنواع الأحداث المختلفة؟ ما هي الأوصاف التي تحدد أحداث البجعة السوداء؟ ولماذا تستحق اهتمامنا؟
المزيد
The Single Individual: Quality Time with Soren Kierkegaard
Offered by Omar EL-RAKHAWI
On Wendesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
In this course we will read, interpret, and discuss the writings of Danish philosopher Soren Kierkegaard in provoking, reflective, yet relaxed sessions over tea and coffee. In a context where people all over the globalizing world are facing existential questions with regards to socio-political and religious authorities, Kierkegaard foregrounds as a thinker who is relevant to ea
continue reading
Offered by Omar EL-RAKHAWI
On Wendesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
In this course we will read, interpret, and discuss the writings of Danish philosopher Soren Kierkegaard in provoking, reflective, yet relaxed sessions over tea and coffee. In a context where people all over the globalizing world are facing existential questions with regards to socio-political and religious authorities, Kierkegaard foregrounds as a thinker who is relevant to ea
continue reading
الفرد الوحيد: وقت ثمين برفقة سورين كيركجارد
رؤية عامة
في هذا المساق، سوف نقرأ ونفسر ونناقش كتابات الفيلسوف الدنماركي سورين كيركجارد في محاضرات هادئة لكن محفزة حول الأشربة النهارية والمسائية. ماذا نقدم؟ إلى الآن يبدو مبالغًا فيه وكأنه مثل جيمس بوند. وماذا عن قهوة نهارية وشايًا مسائيًا؟ في عالمٍ حيث يواجه الناس من جميع أنحاء العالم المعولم أخطارًا وجودية وأسئلة من حولهم؟ يتقدم كيركجارد كمفكر ذو ارتباط عميق بكل
واحدٍ منا في سعينا نحو السعادة وبحثنا عن المعنى واختبار الواقع.
المزيد
رؤية عامة
في هذا المساق، سوف نقرأ ونفسر ونناقش كتابات الفيلسوف الدنماركي سورين كيركجارد في محاضرات هادئة لكن محفزة حول الأشربة النهارية والمسائية. ماذا نقدم؟ إلى الآن يبدو مبالغًا فيه وكأنه مثل جيمس بوند. وماذا عن قهوة نهارية وشايًا مسائيًا؟ في عالمٍ حيث يواجه الناس من جميع أنحاء العالم المعولم أخطارًا وجودية وأسئلة من حولهم؟ يتقدم كيركجارد كمفكر ذو ارتباط عميق بكل
واحدٍ منا في سعينا نحو السعادة وبحثنا عن المعنى واختبار الواقع.
المزيد
Natural Sciences
We are what we eat: A critical approach to food consumption in Egypt
Offered by Hala BARAKAT
On Monday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
The course explores issues related to food and its history, production and consumption in Egypt. Starting from questioning traditional concepts of food heritage to testing existing food systems and opening up to alternative ways of sourcing, preparing and eating our food to discovering and inventing sustainable food systems adapted to urban life
continue reading
Offered by Hala BARAKAT
On Monday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
The course explores issues related to food and its history, production and consumption in Egypt. Starting from questioning traditional concepts of food heritage to testing existing food systems and opening up to alternative ways of sourcing, preparing and eating our food to discovering and inventing sustainable food systems adapted to urban life
continue reading
نحن والطعام: مدخل نقدي لإستهلاك الطعام في مصر
يستكشف المساق القضايا المتعلقة بالطعام وتاريخه وإنتاجه وإستهلاكه في مصر. بدءً من مساءلة المفاهيم التقليدية حول تراث الطعام مرورًا بإختبار أنظمة الطعام الموجودة وفتح طرق بديلة لتوفير
الطعام وتحضيره وأكله إلى اكتشاف وخلق أنظمة طعام مستدامة تلائم الحياة الحضرية.
المزيد
يستكشف المساق القضايا المتعلقة بالطعام وتاريخه وإنتاجه وإستهلاكه في مصر. بدءً من مساءلة المفاهيم التقليدية حول تراث الطعام مرورًا بإختبار أنظمة الطعام الموجودة وفتح طرق بديلة لتوفير
الطعام وتحضيره وأكله إلى اكتشاف وخلق أنظمة طعام مستدامة تلائم الحياة الحضرية.
المزيد
Bringing the Gut Home: on movement and memory
Offered by Radwa ETMAN and Batool ELHENNAWY
On Wednesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
In this course we will attempt to experience moving with intention, where this movement can be bodily, emotional, or a mix between both. Together we will look into the role of intention in movement that leads to discovery or remembrance.
Asking questions like “why do we have the tendency to be drawn to what is not “seen”?”, we will uncover the role of the subconscious in our daily decisions, where a change of perspective and shifting of focus can lead to great discoveries about oneself and hence, others.
continue reading
Offered by Radwa ETMAN and Batool ELHENNAWY
On Wednesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
In this course we will attempt to experience moving with intention, where this movement can be bodily, emotional, or a mix between both. Together we will look into the role of intention in movement that leads to discovery or remembrance.
Asking questions like “why do we have the tendency to be drawn to what is not “seen”?”, we will uncover the role of the subconscious in our daily decisions, where a change of perspective and shifting of focus can lead to great discoveries about oneself and hence, others.
continue reading
التيقن من الحدس: عن الحركة و الذاكرة
رؤية عامة
في هذا المساق سنحاول ان نختبر الحركة بنية مسبقة واضحة، حيث يمكن ان تكون هذه الحركة جسدية او حسية او مزيج بين الاثنين. معاً سوف ننظر في دور النية في الحركة التي تؤدي للتذكر و الاكتشاف. مع تساؤلات مثل: “لماذا لدينا ميول تجاه الغير مرأي (الغير ملموس)؟ سوف نكشف الستار عن دور "ما دون الوعي" في قراراتنا اليومية حيث التغير في المنظور و تبديل نقاط التركيز يمكنه ان يؤدي إلى العديد من الإكتشافات عن الذات و بالتالي عن الآخرين. يحث نقاشاتنا اختبارات عن هذا التغير في المنظور ذاته و التي منها يحدث في حياتنا بشكل يومي في خلال رحلاتنا المبنية على الاستكشاف المتبادل، و لكن في بعص الاحيان تقطعها حواجز خفية
المزيد
رؤية عامة
في هذا المساق سنحاول ان نختبر الحركة بنية مسبقة واضحة، حيث يمكن ان تكون هذه الحركة جسدية او حسية او مزيج بين الاثنين. معاً سوف ننظر في دور النية في الحركة التي تؤدي للتذكر و الاكتشاف. مع تساؤلات مثل: “لماذا لدينا ميول تجاه الغير مرأي (الغير ملموس)؟ سوف نكشف الستار عن دور "ما دون الوعي" في قراراتنا اليومية حيث التغير في المنظور و تبديل نقاط التركيز يمكنه ان يؤدي إلى العديد من الإكتشافات عن الذات و بالتالي عن الآخرين. يحث نقاشاتنا اختبارات عن هذا التغير في المنظور ذاته و التي منها يحدث في حياتنا بشكل يومي في خلال رحلاتنا المبنية على الاستكشاف المتبادل، و لكن في بعص الاحيان تقطعها حواجز خفية
المزيد
Biomimicry: Nature's genius inspiring solutions all around us
Offered by Sara EL SAYED
On Tuesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm
course description
Ever wondered how can we live on planet earth, in a way that is more sustainable and more in-tune with nature? Biomimicry offers this perspective, it is the field of study that gives you the tools to learn how to deeply look and interpret nature to empower humans to create more sustainable design. The core idea is that nature has already solved many of the problems we are grappling with. Animals, plants, and microbes are the consummate engineers. After billions of years of research and development, failures are fossils, and what surrounds us is the secret to survival.
continue reading
Offered by Sara EL SAYED
On Tuesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm
course description
Ever wondered how can we live on planet earth, in a way that is more sustainable and more in-tune with nature? Biomimicry offers this perspective, it is the field of study that gives you the tools to learn how to deeply look and interpret nature to empower humans to create more sustainable design. The core idea is that nature has already solved many of the problems we are grappling with. Animals, plants, and microbes are the consummate engineers. After billions of years of research and development, failures are fossils, and what surrounds us is the secret to survival.
continue reading
محاكاة الطبيعة: الحلول الملهمة من عبقرية الطبيعة من حولنا
هل تعجبت كيف لنا أن نعيش على سطح كوكب الأرض بطريقة أكثر استدامة وأكثر انسجامًا مع الطبيعة؟ محاكاة الطبيعة تعطينا هذه الرؤية، فهي الحقل الدراسي الذي يعطيك أدوات كي تتعلم كيف تنظر وتفسر الطبيعة بعمق لتعطي النفوذ للبشر من أجل خلق تصميم أكثر استدامة. والفكرة الجوهرية هي أن الطبيعة قد حلت قبل الآن الكثير من المشكلات التي نصارعها، وما الحيوانات والنباتات والميكروبات إلا مهندسين مهرة. بعد بلايين السنوات من البحث والتطور، ليست الإخفاقات سوى حفريات وما يحيط بنا هو سر البقاء.
سوف تستكشف في هذه الدورة روح محاكاة الطبيعة، أي فلسفته واتصاله بالطبيعة، وكيفية ملاحظة الطبيعة وعملية تصميم المحاكاة والأدوات الضرورية للتعلم من الطبيعة. تهدف الدورة إلى جذب جمهور متداخل التخصصات، لأنه فقط من خلال اجتماع الناس الذين يبدلون التخصصات نصبح قادرين على ابتكار عالم مستدام بحق.
المزيد
هل تعجبت كيف لنا أن نعيش على سطح كوكب الأرض بطريقة أكثر استدامة وأكثر انسجامًا مع الطبيعة؟ محاكاة الطبيعة تعطينا هذه الرؤية، فهي الحقل الدراسي الذي يعطيك أدوات كي تتعلم كيف تنظر وتفسر الطبيعة بعمق لتعطي النفوذ للبشر من أجل خلق تصميم أكثر استدامة. والفكرة الجوهرية هي أن الطبيعة قد حلت قبل الآن الكثير من المشكلات التي نصارعها، وما الحيوانات والنباتات والميكروبات إلا مهندسين مهرة. بعد بلايين السنوات من البحث والتطور، ليست الإخفاقات سوى حفريات وما يحيط بنا هو سر البقاء.
سوف تستكشف في هذه الدورة روح محاكاة الطبيعة، أي فلسفته واتصاله بالطبيعة، وكيفية ملاحظة الطبيعة وعملية تصميم المحاكاة والأدوات الضرورية للتعلم من الطبيعة. تهدف الدورة إلى جذب جمهور متداخل التخصصات، لأنه فقط من خلال اجتماع الناس الذين يبدلون التخصصات نصبح قادرين على ابتكار عالم مستدام بحق.
المزيد
Art and Philosophy
The Palestinian Narrative in Modern Arabic Literature
(Taught in Arabic, with a few English texts)
Offered by Nourhan TEWFIK
On Tuesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
This course offers an overview of Palestinian literature, with a special focus on the Palestinian novel and its development since the second half of the 20th century. With the establishment of the state of Israel in 1948, the brutal annihilation of the Palestinian people, their land and their collective memory began, resulting in a ‘nakba’ which saw the displacement of thousands of Palestinians. For their part, Palestinian novelists were adamant to write against these processes of uprootedness and erasure, employing storytelling as a tool of resistance against the Zionist settler-colonial project. They were also grappling with their status as refugees in diaspora, a new “minority” inside Israel, or as Palestinians living under Israeli occupation in the “Occupied Palestinian Territories” as of 1967.
continue reading
(Taught in Arabic, with a few English texts)
Offered by Nourhan TEWFIK
On Tuesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
This course offers an overview of Palestinian literature, with a special focus on the Palestinian novel and its development since the second half of the 20th century. With the establishment of the state of Israel in 1948, the brutal annihilation of the Palestinian people, their land and their collective memory began, resulting in a ‘nakba’ which saw the displacement of thousands of Palestinians. For their part, Palestinian novelists were adamant to write against these processes of uprootedness and erasure, employing storytelling as a tool of resistance against the Zionist settler-colonial project. They were also grappling with their status as refugees in diaspora, a new “minority” inside Israel, or as Palestinians living under Israeli occupation in the “Occupied Palestinian Territories” as of 1967.
continue reading
السرد الفلسطيني في اﻷدب العربي الحديث
(يدرس بالعربية، إلى جانب بعض النصوص اﻹنجليزية)
مقدم من نورهان توفيق
ايام الثلاثاء في الصباح من ١٠ صباحاً إلى ١٢:٣٠ ظهراً و في المساء من ٥:٣٠ إلى ٨:٠٠ مساءاً
يقدم المساق عرضًا للأدب الفلسطيني، مع تركيز خاص على الرواية الفلسطينية وتطورها في النصف الثاني من القرن العشرين. منذ بدء التشتيت العنيف للشعب الفلسطيني وأرضه وذاكرته الجماعية مع تأسيس دولة إسرائيل في 1948 والذي أدى إلى نكبة تهجير آلاف الفلسطينيين، والروائيون الفلسطينيون من جانبهم يصرون على الكتابة ضد عمليات محو الذاكرة وتخريبها عن طريق توظيف الحكي كأداة للمقاومة ضد المشروع الإستيطاني الصهيوني، كما اشتبكوا مع وضعهم كلاجئين في المنافي، أو كأقلية جديدة داخل إسرائيل، أو كفلسطينيين يعيشون تحت الإحتلال الإسرائيلي في مناطق 1967.
تأتي الرواية الفلسطينية داخل ذلك السياق كي تقدم واحدة من أهم ثيماتها، وهي "الحفاظ على الذاكرة الفلسطينية الجماعية". لكن الكتاب الفلسطينيون، يشاركون بالتوازي في إلهام المقاومة
وتوثيق نضال الشعب الفلسطيني وصموده في مواجهة العدو الصيهوني مثلما يطرحون نقد للمجتمع الفلسطيني ذاته أكثر من مجرد كونهم يعيدون سرد القصص عن معنى الوطن.
المزيد
(يدرس بالعربية، إلى جانب بعض النصوص اﻹنجليزية)
مقدم من نورهان توفيق
ايام الثلاثاء في الصباح من ١٠ صباحاً إلى ١٢:٣٠ ظهراً و في المساء من ٥:٣٠ إلى ٨:٠٠ مساءاً
يقدم المساق عرضًا للأدب الفلسطيني، مع تركيز خاص على الرواية الفلسطينية وتطورها في النصف الثاني من القرن العشرين. منذ بدء التشتيت العنيف للشعب الفلسطيني وأرضه وذاكرته الجماعية مع تأسيس دولة إسرائيل في 1948 والذي أدى إلى نكبة تهجير آلاف الفلسطينيين، والروائيون الفلسطينيون من جانبهم يصرون على الكتابة ضد عمليات محو الذاكرة وتخريبها عن طريق توظيف الحكي كأداة للمقاومة ضد المشروع الإستيطاني الصهيوني، كما اشتبكوا مع وضعهم كلاجئين في المنافي، أو كأقلية جديدة داخل إسرائيل، أو كفلسطينيين يعيشون تحت الإحتلال الإسرائيلي في مناطق 1967.
تأتي الرواية الفلسطينية داخل ذلك السياق كي تقدم واحدة من أهم ثيماتها، وهي "الحفاظ على الذاكرة الفلسطينية الجماعية". لكن الكتاب الفلسطينيون، يشاركون بالتوازي في إلهام المقاومة
وتوثيق نضال الشعب الفلسطيني وصموده في مواجهة العدو الصيهوني مثلما يطرحون نقد للمجتمع الفلسطيني ذاته أكثر من مجرد كونهم يعيدون سرد القصص عن معنى الوطن.
المزيد
Sound Thinking: A Seminar of Auditory Praxis
Offered by Louly SEIF
On Sunday evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
Sound is ubiquitous. To evade the visual, we simply close our eyes, but to escape the sonic space is nearly impossible. Cairo is a thought-provoking sonic cacophony of an average of 87 decibels; a threatening threshold to the ear. How can we think the auditory of this city and how do we produce it, negotiate it and navigate it? The seminar is an invitation to think the world through the ear. What can we learn from sound? Using an eclectic combination of lectures, experiential learning and different modes of student participation, the course will attempt to attune the aesthetic, political and social through the modulations of the auditory.
continue reading
Offered by Louly SEIF
On Sunday evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
Sound is ubiquitous. To evade the visual, we simply close our eyes, but to escape the sonic space is nearly impossible. Cairo is a thought-provoking sonic cacophony of an average of 87 decibels; a threatening threshold to the ear. How can we think the auditory of this city and how do we produce it, negotiate it and navigate it? The seminar is an invitation to think the world through the ear. What can we learn from sound? Using an eclectic combination of lectures, experiential learning and different modes of student participation, the course will attempt to attune the aesthetic, political and social through the modulations of the auditory.
continue reading
التفكير الصوتي: حلقة دراسية في التطبيقات العملية السمعية
رؤية عامة
الصوت في كل مكان. نتهرب من البصري ببساطة بغلق اعيننا و لكن الهروب من المساحة الصوتية شيء شبه مستحيل. القاهرة مساحة صوتية متنافرة النغمات مثيرة للتفكير, بمتوسط ٨٧ ديسيبيل و هو مقدار خطير على الأذن. كيف يمكننا التفكير في سمعيات هذه المدينة و كيف نشارك في انتاجها، نتفاوض حولها، والسير خلالها؟ هذه الحلقة الدراسية دعوة للتفكير في العالم من خلال الأذن. ماذا يمكننا ان تعلم من الصوت؟ بإستخدام تشكيلة انتقائية من المحاضرات، التعليم التجريبي، و اساليب مختلفة من المشاركة الطلابية، هذه الدورة بدورها محاولة لمناغمة الجمالي، و السياسي، و
الإجتماعي من خلال التعديلات الصوتية.
المزيد
رؤية عامة
الصوت في كل مكان. نتهرب من البصري ببساطة بغلق اعيننا و لكن الهروب من المساحة الصوتية شيء شبه مستحيل. القاهرة مساحة صوتية متنافرة النغمات مثيرة للتفكير, بمتوسط ٨٧ ديسيبيل و هو مقدار خطير على الأذن. كيف يمكننا التفكير في سمعيات هذه المدينة و كيف نشارك في انتاجها، نتفاوض حولها، والسير خلالها؟ هذه الحلقة الدراسية دعوة للتفكير في العالم من خلال الأذن. ماذا يمكننا ان تعلم من الصوت؟ بإستخدام تشكيلة انتقائية من المحاضرات، التعليم التجريبي، و اساليب مختلفة من المشاركة الطلابية، هذه الدورة بدورها محاولة لمناغمة الجمالي، و السياسي، و
الإجتماعي من خلال التعديلات الصوتية.
المزيد
Film and Moving Image
Offered by Ali Atef ADBELKADER
On Tuesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
The course is designed to introduce the qualities of film and the perspectives they might offer us. Through the study of selected films, short readings, lectures and discussion, this course will introduce the specific elements of film. In each session, we will read critical responses to a film we watch. Alongside our readings and screening, we will examine the film’s aesthetic techniques—from movement, montage, sound to narrative and point to view, to scale and color. We will ask how has film been understood, shaped by, and constrained by aesthetic and social practice? By the end of each session, we will have examined in-depth one film’s qualities, perspectives, and socio-historical significance. Over the course of this 10-week course, we will closely analyse audiovisual forms to explore the range of questions, issues and methods appropriate to understanding the broad history of film—major technological developments, aesthetic techniques, artistic movements, genres, and works.
continue reading
Offered by Ali Atef ADBELKADER
On Tuesday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
The course is designed to introduce the qualities of film and the perspectives they might offer us. Through the study of selected films, short readings, lectures and discussion, this course will introduce the specific elements of film. In each session, we will read critical responses to a film we watch. Alongside our readings and screening, we will examine the film’s aesthetic techniques—from movement, montage, sound to narrative and point to view, to scale and color. We will ask how has film been understood, shaped by, and constrained by aesthetic and social practice? By the end of each session, we will have examined in-depth one film’s qualities, perspectives, and socio-historical significance. Over the course of this 10-week course, we will closely analyse audiovisual forms to explore the range of questions, issues and methods appropriate to understanding the broad history of film—major technological developments, aesthetic techniques, artistic movements, genres, and works.
continue reading
الفيلم والصورة المتحركة
رؤية عامة
هذا المساق مصمم كي يقدم لطلابه صفات الأفلام والرؤى التي قد توفرها لنا. من خلال دراسة أفلام مختارة وقراءات قصيرة، ومحاضرات ومناقشة، سيقدم المساق عناصر محددة عن الأفلام. سنقرأ عروضًا نقدية حول الأفلام التي نشاهدها في كل محاضرة. وسنختبر التقنيات الجمالية للأفلام إلى جانب القراءة والمشاهدة: من الحركة والمونتاج والصوت إلى السرد ووجهة النظر وحتى الألوان. سيوجهنا السؤال: كيف يتم فهم الأفلام وتشكيلها وتكثيفها بالممارسات الإجتماعية والجمالية؟ سنكشف واحدة من صفات الفيلم ووجهة نظر صانعها والأهمية الإجتماعية التاريخية في نهاية كل محاضرة. على مدى عشرة أسابيع، سنحلل عن قرب الأشكال الصوتية المرئية كي نكتشف طيف الأسئلة والقضايا والمناهج الملائمة لفهم التاريخ الواسع للأفلام - التطورات التكنولوجية الكبيرة
والتنقيات الجمالية والحركات الفنية والتصنيفات والأعمال.
المزيد
رؤية عامة
هذا المساق مصمم كي يقدم لطلابه صفات الأفلام والرؤى التي قد توفرها لنا. من خلال دراسة أفلام مختارة وقراءات قصيرة، ومحاضرات ومناقشة، سيقدم المساق عناصر محددة عن الأفلام. سنقرأ عروضًا نقدية حول الأفلام التي نشاهدها في كل محاضرة. وسنختبر التقنيات الجمالية للأفلام إلى جانب القراءة والمشاهدة: من الحركة والمونتاج والصوت إلى السرد ووجهة النظر وحتى الألوان. سيوجهنا السؤال: كيف يتم فهم الأفلام وتشكيلها وتكثيفها بالممارسات الإجتماعية والجمالية؟ سنكشف واحدة من صفات الفيلم ووجهة نظر صانعها والأهمية الإجتماعية التاريخية في نهاية كل محاضرة. على مدى عشرة أسابيع، سنحلل عن قرب الأشكال الصوتية المرئية كي نكتشف طيف الأسئلة والقضايا والمناهج الملائمة لفهم التاريخ الواسع للأفلام - التطورات التكنولوجية الكبيرة
والتنقيات الجمالية والحركات الفنية والتصنيفات والأعمال.
المزيد
Social Sciences
Egyptian Nationalism from 1919 to Present
Offered by Rim NAGUIB
On Thursday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and Wednesday evenings 5:30 pm to 8:00 pm
course description
How has Egypt been imagined as a modern nation-state? how did Egyptian intellectuals and the educated middle class draw borders of nationhood, including and excluding various groups in the process? and what changes did Egyptian nationalism undergo with the achievement of complete political independence from Britain at mid-century, and beyond?
continue reading
Offered by Rim NAGUIB
On Thursday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and Wednesday evenings 5:30 pm to 8:00 pm
course description
How has Egypt been imagined as a modern nation-state? how did Egyptian intellectuals and the educated middle class draw borders of nationhood, including and excluding various groups in the process? and what changes did Egyptian nationalism undergo with the achievement of complete political independence from Britain at mid-century, and beyond?
continue reading
Postcolonialism, Modernity and Politics
Offered by Nader OSAMA
On Thursday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
The foundations and legitimacy of European social theory has been shaken. Thinkers from different backgrounds have questioned the alleged universalism of social theory’s central philosophical orientations and categories — such as civil society, the state, modernity, right, citizenship, secularism, or even capitalism. It is claimed that the philosophical foundation of social theory in Enlightenment universalism is only European hegemony in disguise, the bedrock over which capitalist modernity in its different manifestations rests. This marks both an epistemological and political critique of social theory’s capacity of being genuinely global, inclusive and transformative.
continue reading
Offered by Nader OSAMA
On Thursday mornings from 10:00 am to 12:30 pm and evenings from 5:30 pm to 8:00 pm
course description
The foundations and legitimacy of European social theory has been shaken. Thinkers from different backgrounds have questioned the alleged universalism of social theory’s central philosophical orientations and categories — such as civil society, the state, modernity, right, citizenship, secularism, or even capitalism. It is claimed that the philosophical foundation of social theory in Enlightenment universalism is only European hegemony in disguise, the bedrock over which capitalist modernity in its different manifestations rests. This marks both an epistemological and political critique of social theory’s capacity of being genuinely global, inclusive and transformative.
continue reading
ما بعد الكولونيالية والحداثة والسياسة
اهتزت أسس النظرية الإجتماعية الأوروبية وشرعتيها منذ أن تساءل المفكرون من مختلف الخلفيات حول كونية التصنيفات الفلسفية للنظرية الإجتماعية واتجاهاتها كالمجتمع المدني والدولة والحداثة والحقوق والمواطنة والعلمانية وحتى الرأسمالية. يدعي المفكرون أن الأسس الفلسفية للنظرية الإجتماعية في عصر التنوير الكوني ليست إلا مجرد هيمنة أوروبية متخفية بل أنها الأساس الصلب الذي تستند عليه كل التجليات المختلفة للحداثة الرأسمالية. وهذا ما يميز النقدان المعرفي والسياسي من قدرة النظرية الإجتماعية على أن تصبح عالمية وشمولية وقادرة على التطور بشكل أصيل.
المزيد
اهتزت أسس النظرية الإجتماعية الأوروبية وشرعتيها منذ أن تساءل المفكرون من مختلف الخلفيات حول كونية التصنيفات الفلسفية للنظرية الإجتماعية واتجاهاتها كالمجتمع المدني والدولة والحداثة والحقوق والمواطنة والعلمانية وحتى الرأسمالية. يدعي المفكرون أن الأسس الفلسفية للنظرية الإجتماعية في عصر التنوير الكوني ليست إلا مجرد هيمنة أوروبية متخفية بل أنها الأساس الصلب الذي تستند عليه كل التجليات المختلفة للحداثة الرأسمالية. وهذا ما يميز النقدان المعرفي والسياسي من قدرة النظرية الإجتماعية على أن تصبح عالمية وشمولية وقادرة على التطور بشكل أصيل.
المزيد