The Arab identity is elusive at best and disfigured at worst. what is an Arab? What constitutes his identity? It is Pan-Arabism? Islamism? The Arabic language itself? These are all questions Arab thinkers have asked and answers vary, ranging from the most religious to the completely secular.
It seems that much of the political and social turmoil is grounded in the confusion which surrounds the Arab identity. With a colonial period spanning decades, most Arab thought production is a reaction to the colonizer, “an other,” rather than an endogenous reflection on their own “Arabity.” As such, the Colonial period was a strong disruptive force in this process of self-reflection.
Edward Said, the Palestinian Titan of Middle Eastern studies, took a narrative in disarray, that of critiques of colonialism, and found a common thread which links these critical approaches together; Orientalism. He used Michel Foucault’s notion of discourse as a way of exercising power on other subjects and applied it on the East-West relationship. It helped the world, and especially Arabs create an image of themselves as being “the victims.” However, the question becomes: is it enough to explain the nature of colonial violence in terms of Orientalism? Does explaining it excuse the backwardness Arab countries face? Or is there a need for a deeper form of analysis, one of self-criticism and reflection?
This course is an invitation to think out loud about questions of identity. We’ll spend some time reading short extracts of works written by Arab thinkers regarding their Identity and analyze their relevance to our days. We will explore a heritage of critical thought, sadly often overlooked, of thinkers such among whom are Algerian Mohammed Arkoun, the Syrian Sadiq Al-Azm and the Moroccan Malek Bennabi who asked questions such as: Is Islam compatible with democracy? Can Arab nations find their own path to modernity through the complex web of violent Islamism and ethnic and confessional conflicts? In this sense, we will go through an introspective journey of self-criticism and/or affirmation to, hopefully, find a better version of ourselves as future Arab social and political actors.
What to Expect?
· Expect to get an insight into an extremely rich literary heritage often overlooked by Middle Eastern Studies.
· To Find a place to understand and exchange ideas (the crazier the better) about the complexities which make up the Arab identity.
· The course will not only use works by obscure writers but will also draw on elements of popular culture to get a fuller (& more fun) picture of the make-up of the topic.
Why Apply?
· Because if we don’t know who we are, how can we make a change? Or help ourselves and others become better individuals/nations?
· Because if you, like me, are interested in digging beyond the surface to analyze the root causes of a stagnant Arab world then this course should be a great place to start.
الهوية العربية عصية على الفهم في أفضل اﻷحوال ومشوهة في أسوأها. ما العرب؟ ما الذي يؤسس هويتهم؟ هل هي العروبة أم اﻹسلامية أم اللغة العربية نفسها؟ كل هذه اﻷسئلة سألها المفكرون العرب وأجابوا عليها إجابات متنوعة ومتراوحة بين الدينية المتشددة والعلمانية الشاملة.
ويبدو أن كثير من هذا اﻹضطراب السياسي واﻹجتماعي متأصل في اﻹلتباس المحيط بالهوية العربية. أكثر الفكر العربي هو باﻷحرى رد فعل على "اﻵخر" المستعمر عن كونه إسقاط داخلي لعروبيتهم الخاصة على امتداد عقود اﻹستعمار. كما مثلت فترة اﻹستعمار مرحلة شديدة التخريب في عملية اﻹسقاط الذاتي تلك.
أعاد إدوارد سعيد، الفلسطيني المخضرم في دراسات الشرق اﻷوسط، ترتيب سردية الانتقادات الاستعمارية وأوجد خيطًا مشتركًا يربط بين هذه المقاربات النقدية معًا أﻻ وهي اﻻستشراق. استعمل سعيد فكرة ميشيل فوكو حول الخطاب كوسيلة لممارسة النفوذ على فاعلين آخرين وطبقها على علاقة الشرق بالغرب. وقد ساعد ذلك العالم وخصوصًا العرب على خلق صورة ﻷنفسهم بوصفهم "الضحايا". وعلى أية حال، فإن السؤال أصبح: هل يكفي شرح العنف الاستعماري في ضوء الاستشراق؟ وهل هذا التفسير يعطي عذرًا للرجعية التي تواجهها البلدان العربية؟ أم هناك حاجة إلى نمط أعمق من التحليل يمثل في النقد الذاتي واﻹسقاط؟
والمساق هو دعوة للتفكير بصوت عالٍ حول أسئلة الهوية، حيث نمضي بعض الوقت في قراءة مقتطفات قصيرة من أعمال كتبها المفكرين العرب حول هويتهم ونحلل ارتباطها بوقتنا هذا. سنسبر أغوار تراثًا من الفكر النقدي لمفكرين من بينهم الجزائري محمد أركون والسوري صادق جلال العظم والمغربي مالك بن النبي
الذين سألوا أسئلة مثل: هل اﻹسلام متوافق مع الديموقراطية؟ هل يمكن للشعوب العربية أن تجد طريقها إلى الحداثة من خلال شبكة معقدة من اﻹسلاموية العنيفة والصراعات العرقية والمذهبية؟ ووفقًا لهذا المعنى، سنخوض رحلة استبطانية عبر استخدام النقد الذاتي لإيجاد نسخة أفضل من أنفسنا بوصفنا فاعلين سياسيين وإجتماعيين عرب في المستقبل مثلما نأمل.
ماذا تتوقع؟
أن نحظى برؤية في تراث أدبي ثري للغاية عادةً ما يتم غض النظر عنه في دراسات الشرق اﻷوسط
أن نجد مكانًا لفهم اﻷفكار وتبادلها حول المركبات التي تصنع الهوية العربية (أفضلها هي أكثرها جنونًا)
لن يستخدم هذا المساق أعمالاً للكتاب اﻹشكاليين فقط بل سيدرج أيضًا عناصر من الثقافة الشعبية كي نحظى بصورة أكثر اكتمالاً (وأشد طرافةً أيضًا) للموضوع المناقش.
لماذا تنضم؟
ﻹنه إذا لم نكن نعرف من نحن، فكيف يتسنى لنا إحداث تغيير؟ أو مساعدة أنفسنا واﻵخرين كي يكونوا أفضل أفرادًا وشعوبًا؟
ﻷنه إذا كنت مثلي مهتم في التنقيب فيما وراء السطح كي تحلل جذور أسباب جمود العالم العربي، حينئذ سيكون هذا المساق مكانًا جيدًا للبدء.
Alaa BADR is an MA candidate in Political theory at SciencesPo Paris University where she is researching Self-Criticism in Arab Political thought. She received her B.A. in Political Science with a regional focus on the Middle East from SciencesPo Paris, Menton Campus, in 2015. She spent a year at the School of Oriental and African Studies (SOAS) in London studying Islamic philosophy and Qur’anic translation. Throughout her studies, she has carried out different research projects including immigration in Berlin, Post-Communist space in Prague & Theatre scene in Athens. In this sense, she is a firm believer in the importance of intercultural understanding and in dialogue as a way of communication that’s why she helped co-found YAUMEA (Youth, Art & Unity in the MENA region); an association which promotes voices of the youth, often unheard, through a series of dialogues, research and art projects.
آلاء بدر هى مرشحة للحصول على شهادة الماجيستير في النظرية السياسية في جامعة باريس حيث تبحث في النقد الذاتي في الفكر السياسي العربي. تلقت درجة البكالوريوس في العلوم السياسية مع التركيز اﻹقليمي على منطقة الشرق اﻷوسط من جامعة باريس في 2015. أمضت سنة في دراسة الفلسفة وترجمة القرآن في مدرسة الدراسات الشرقية واﻷفريقية (سواس) بلندن. أجرت مشروعات بحثية مختلفة من خلال دراساتها شملت الهجرة إلى برلين وفضاء ما بعد الشيوعية في براغ والمشهد المسرحي في أثينا. بهذا المعنى، أصبح لديها اعتقاد ثابت في أهمية التفاهم الثقافي والحوار كوسيلة للتواصل، ولهذا السبب، ساهمت في إنشاء YAUMEA (الشباب والفن والوحدة في منطقة الشرق اﻷوسط وشمال أفريقيا) وهي مؤسسة تشجع أصوات الشباب التي لا تسمع غالبًا عبر سلسلة من الحوارات والبحوث والمشروعات الفنية.